Mc veteranerna Hylte

Hasse Gunnarssons MC

av | mar 30, 2016 | 0 Kommentarer

Bild efter prisutdelning P1090071

Ove var här hos mej och ville jag skulle skicka en bild att publicera på nätet. Här kommer ett par, ihop med lite bakgrund. Lyckades plocka hem 2:a plats i klassen Bästa Caféracer 2016 på Elmia Custom Motor Show.

Lite bakgrund:
Renoverade en Honda CB125K5-73 för ett par år sedan. För att få ihop den så köpte jag 3 st CB125 hojar till att plocka delar från. En av dom då inköpta hojarna var en CB125K3-70 som fortfarande var med i fordonsregistret. Den var avställd 1982 och alla tidigare ägare hade fortsatt att betala registerhållningsavgiften. Så idén kom att göra något roligt av den. Skicket bedömdes som skrot, och det gör ju utmaningen ännu större. Caféracer är något som blivit mycket populärt på senare år och det blir ju lite kul när man vet hur trött en CB125 från tidigt -70 tal är. Så en Caféracer skulle det bli. Började med att leta efter bilder på nätet för att få lite inspiration. Hondas egna fabriksracers från slutet av -60 talet fick stå som modell. Den lite speciella cutsen längst bak på sadeln är en ren kopia från den tiden. Ville samtidigt behålla originaltanken från 1970 för att betraktaren skulle känna igen modellen. Så sadeln blev lång, för att få cutsen på rätt ställe över bakhjulet. Det rullade lite idéer i huvudet om en avsmalnad och förlängd tank samt då även en kortare enkelsadel, men till slut bestämde jag mej för att behålla originaltanken av anledning som jag nämde tidigare. Började praktiskt att montera ner skrotet i mars månad 2015. Styre, fotpinnar, avgassystem tillverkades. Sadel med Cuts och framskärmen gjöt jag upp i glasfiber. Ramen fick byggas om en del för att få till utseendet. Ville köra med trattar, för så skall det vara på en racer. Så mittstolpen svetsades om för att få plats med dom. Motorn var i ett bedrövligt skick. Inte ens blocket gick att behålla. Så det fick bli ett annat block jag hade liggande och resten i motorn är ett hopplock av delar från 3 olika motorer och lite nya slitdelar. Framgaffeln fick nya inre NOS gaffelben och tätningar. Nya styrlager monterades också Färgen var ett självklart val. Rött, svart och silver. Hondafärger från den tiden. Tog en paus under sommaren för att åter sätta fart när hösten kom. Idén att ställa upp på Elmia kom lite smygande under hösten och jag skickade in en ansökan när anmälan kom ut. Bara att komma med var kul för det sitter en jury och plockar ut lämpliga fordon som bedöms intressanta för en bred publik. Långt ifrån alla som anmäler sig kommer med. Så kom beskedet att jag kommit med och som alltid blev det lite stress i slutet för att få allt klart. Det finns fortfarande en del jag inte är helt nöjd med, men hojen får väl anses som färdig nu. Det gick ju riktigt bra på utställningen. Lika roligt som att få en pokal för 2:a plats, var alla fina kommentarer man fick från besökarna. Nu återstår att åter få ut hojen på vägarna. För lite vill man ju prova den. Några små grejor inför besiktning ska monteras och sedan ska den in för koll. Ska nog gå bra. Bifogar ett par bilder. En på skrotet som påbörjades och en från mässan på Elmia direkt efter prisutdelningen.

Hasse

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.