Hyltebygdens MC Veteraner

Månadsarkiv: mars 2016

Hasse Gunnarssons MC

Bild efter prisutdelning P1090071

Ove var här hos mej och ville jag skulle skicka en bild att publicera på nätet. Här kommer ett par, ihop med lite bakgrund. Lyckades plocka hem 2:a plats i klassen Bästa Caféracer 2016 på Elmia Custom Motor Show.

Lite bakgrund:
Renoverade en Honda CB125K5-73 för ett par år sedan. För att få ihop den så köpte jag 3 st CB125 hojar till att plocka delar från. En av dom då inköpta hojarna var en CB125K3-70 som fortfarande var med i fordonsregistret. Den var avställd 1982 och alla tidigare ägare hade fortsatt att betala registerhållningsavgiften. Så idén kom att göra något roligt av den. Skicket bedömdes som skrot, och det gör ju utmaningen ännu större. Caféracer är något som blivit mycket populärt på senare år och det blir ju lite kul när man vet hur trött en CB125 från tidigt -70 tal är. Så en Caféracer skulle det bli. Började med att leta efter bilder på nätet för att få lite inspiration. Hondas egna fabriksracers från slutet av -60 talet fick stå som modell. Den lite speciella cutsen längst bak på sadeln är en ren kopia från den tiden. Ville samtidigt behålla originaltanken från 1970 för att betraktaren skulle känna igen modellen. Så sadeln blev lång, för att få cutsen på rätt ställe över bakhjulet. Det rullade lite idéer i huvudet om en avsmalnad och förlängd tank samt då även en kortare enkelsadel, men till slut bestämde jag mej för att behålla originaltanken av anledning som jag nämde tidigare. Började praktiskt att montera ner skrotet i mars månad 2015. Styre, fotpinnar, avgassystem tillverkades. Sadel med Cuts och framskärmen gjöt jag upp i glasfiber. Ramen fick byggas om en del för att få till utseendet. Ville köra med trattar, för så skall det vara på en racer. Så mittstolpen svetsades om för att få plats med dom. Motorn var i ett bedrövligt skick. Inte ens blocket gick att behålla. Så det fick bli ett annat block jag hade liggande och resten i motorn är ett hopplock av delar från 3 olika motorer och lite nya slitdelar. Framgaffeln fick nya inre NOS gaffelben och tätningar. Nya styrlager monterades också Färgen var ett självklart val. Rött, svart och silver. Hondafärger från den tiden. Tog en paus under sommaren för att åter sätta fart när hösten kom. Idén att ställa upp på Elmia kom lite smygande under hösten och jag skickade in en ansökan när anmälan kom ut. Bara att komma med var kul för det sitter en jury och plockar ut lämpliga fordon som bedöms intressanta för en bred publik. Långt ifrån alla som anmäler sig kommer med. Så kom beskedet att jag kommit med och som alltid blev det lite stress i slutet för att få allt klart. Det finns fortfarande en del jag inte är helt nöjd med, men hojen får väl anses som färdig nu. Det gick ju riktigt bra på utställningen. Lika roligt som att få en pokal för 2:a plats, var alla fina kommentarer man fick från besökarna. Nu återstår att åter få ut hojen på vägarna. För lite vill man ju prova den. Några små grejor inför besiktning ska monteras och sedan ska den in för koll. Ska nog gå bra. Bifogar ett par bilder. En på skrotet som påbörjades och en från mässan på Elmia direkt efter prisutdelningen.

Hasse

Mopedminne från förr

Vi har fått  ta del att ett moped minne av Hans Gunnarsson Varsågoda!

En liten sann historia från det förgångna. Tycker själv att alla minnen från ”moppetiden” är fina minnen. Personligen väcktes intresset för tvåhjuliga fordon i tidig ålder. Första egna moppen köptes vid 12 års ålder. En gammal scooter som strippades på benskydd och annan plåt. Uppvuxen på landsbygd och med avsaknad av poliser så sprättes det en del grus på krokiga landsvägar. Det skulle ”sladdas” i tid och otid. Problem fanns inte, jo kanske, pengar fanns det ju väldigt lite av och det var kanske det som gjorde att vi experimenterade en del. Ibland lyckades man trolla fram lite mer effekt ur halvt sönderkörda mopedmotorer. Gångerna man lyckades sporrade till mer experimenterande. Ett kul minne är den gången jag läste i en blaska att det gick att köra på eter blandat med ricinolja. Skulle ge lite mer effekt än bensin. Nu var kanske inte eter billigare än bensin…men om det kunde få moppen att gå fortare så varför inte. Sagt och gjort. Eter gick att köpa fritt på apotek på den tiden, så 1 liter eter i glasflaska och lite ricinolja inhandlades på närmaste apotek och blandades. Bensintanken tömdes på kvarvarande bensin och eterblandningen hälldes i. Det luktade sjukhus lång väg när jag stod utanför mitt dåvarande mopedskjul och förberedde testkörningen.

Den gamla Monark trampmopeden jag då hade som mitt racerobjekt, startades upp och till min glädje lät den väldigt pigg. Lite hög tomgång minns jag att det var direkt, men vad gjorde det? Moppen gick ju och så bar det iväg på en testrunda. Motorn varvade betydligt mer än tidigare och fort gick det! Fram och tillbaka på landsvägen med fladdrande byxben, susade jag fram, lämnande en konstig lukt av sjukhus efter mig. Nöjd tillbaka efter en framgångsfull testrepa så kom problemet… helvetet gick inte att stänga av!

Blandningen självdetonerade och motorn rusade som en geting även med gasen släppt. Troligen tvättade etern rent i förgasaren så trotteln fastnade lite öppen.

Dödaren fungerade inte för motorn gick på glödtändning. Det blev att köra framhjulet mot väggen och bromsa bakhjulet samtidigt som kopplingen släpptes ut.

Så tystnade moppen och en testkörning var över. Det blev inga mer körningar på eter, men ett kul minne blev det. Ett bland många andra…..

 

Hasse

 

Rättelse!

OBS! OBS!

Tryckfelsnisse har varit  framme i informationen som går ut till alla medlemmar inom kort

rätt telefonnummer till Tommy Kristensen är 070-691 17 17 Inget annat!

 

 

 

Årsmöte 2016

_DSC0003 _DSC0004 _DSC0006 _DSC0007 _DSC0008 _DSC0009

Tisdagen den 8 mars genomfördes vårt årsmöte på Rydö golfkrog.

Årsmötet hade ca 50 deltagare som lät sig väl smaka av den goda smörgåstårtan.

Det blev inga stora förändringar i styrelsens sammansättning endast Lennart Larsson avgick efter att ha varit med sedan starten 1994

och ersattes av Hans Gustavsson.